Terveisiä Kyläkouluseminaarista...

Julkaisupäivämäärä: Nov 29, 2010 2:39:32 PM

Seminaari oli todella mielenkiintoinen. Tutkija, koulutus- ja kehittämiskeskus Braheasta, Sami Tantarinmäki kertoi kouluverkkosuunnittelun haasteista. Tantarinmäki on esitellyt tutkimustuloksiaan myös hiljattain julkaistussa Eläköön kyläkoulu! -kirjassa.

Kansanedustaja Arto Satonen puhui maaseudun mahdollisuuksista asuinpaikkana ja selvitti meneillään olevaa kaupunkiseutukuntien kaavoituspolitiikkaa ja niiden vaikutusta haja-asutusseutuasutukseen. Vaasan yliopiston professori Jouni Lampinen esitteli tekemiään laskelmia ja tulkintoja Hämeenkyrön lakkautettujen kyläkoulujen tuomista säästöistä (tai niiden puuttumisista). Liitteenä hänen artikkelinsa.

Lisäksi seminaarissa kuultiin Jumesniemen yksityiskouluhankkeesta ja Mahnalan Ympäristökoulun ympäristökasvatuksesta sekä Vesa Postisen (Virtain kylien kehittämisyhdistys) ajatuksia kylien yhteistyöstä syntyneistä hyvistä tuloksista.

Pirkan kylät yhdistyksen Marja Vehnämaa oli rakentanut ansiokkaan seminaaripäivän täyttä asiaa. Mainitut esitykset löytyvät Pirkan kylien nettisivuilta. Jostakin syystä seminaarissa taisi olla osanottajia enemmän muista kunnista (mm. Lempäälä, Valkeakoski, Akaa) kuin Hämeenkyröstä. Hämeenkyrön johtavista virkamiehistä ei ollut ketään paikalla ja luottamushenkilöistä paikalla oli tasan yksi valtuutettu/hallituksen jäsen, vaikka kouluverkkoselvitystä ollaan juuri aloittelemassa.

Seminaarin yksi anti oli halu Hämeenkyrön itäisen alueen kylien väliseen yhteistyöhön.

Professori Jouni Lampinen totesikin alustuksensa lopuksi Hämeenkyrön itäisestä alueesta:

"Alueen kylien yhteistyötä tiivistettävä. Ei yhtä suurta koulua, vaan pienemmät investoinnit nykyisiin kouluihin. Koulut pysyköön siellä, missä oppilaatkin ovat. Varhaiskasvatuksen tilat sijoitettava koulujen yhteyteen. Investointien tulee olla toteuttamiskelpoisia huomioiden myös Kirkonkylän koulun tilanteesta johtuvat pakkoinvestoinnit."

Lue myös Hämeenkyrön Sanomien juttu täältä: Suunnittelija toivoo avointa keskustelua kyläkouluista

Kuva Aarre Leskinen