Repe & Romu 19.7. Mahnalassa

Julkaisupäivämäärä: Jun 26, 2011 6:15:11 AM

Kodin vaarallisia ongelmajätteitä, metalliromuja ja sähkölaitteita keräävä kuormurikaksikko Repe & Romu pysähtyy Mahnalan Ympäristökoululla tiistaina 19.7. klo 19.30-20.00 osoitteessa Maisematie 761.

Tavallisimpia kodin vaarallisia ongelmajätteitä ovat mm. energiansäästölamput ja loisteputket, jäteöljyt, öljynsuodattimet, maalit, liimat, lakat, ohenteet, kyllästys- ja puunsuoja-aineet, myrkyt, kemikaalit, akut ja lääkkeet. Romu-metallinkeräysauton kyytiin kelpaa kaikenlainen metalliromu, erilaiset koneet ja koneenosat, ruohonleikkurit, polkupyörät ja metallikalusteet sekä pienmetalli: kattilat, pannut ja huuhdellut säilyketölkit. Metalliromusta täytyy poistaa ongelmajätteet, kuten öljyt. Romu vastaanottaa myös sähkölaitteita: pesukoneita, jääkaappeja, televisioita sekä viihde- ja tietotekniikkalaitteita.

Jätteitä ei saa jättää tienvarsiin odottelemaan keräystä, vaan ne pitää tuoda aikataulun mukaisesti suoraan autoille. Kaksikko ei myöskään tee kotinoutoja ja ylimääräisiä pysähdyksiä reitillä.

Repen & Romun palvelut ovat asukkaille maksuttomia. Pirkanmaan Jätehuolto tarjoaa palvelun jätemaksuilla kerätyillä varoilla. Yrityksiä keräysautot palvelevat tilauksesta maksua vastaan.

Ympäristöystävyksiä kävi viime vuonna tapaamassa 10 800 asiakasta. Yhteensä kodin vaarallisia ongelmajätteitä saatiin kierrokselta talteen 109 605 kiloa.

Kodin vaarallisia ongelmajätteitä, metalliromuja ja kodinkoneita vastaanotetaan maksutta myös jäteasemilla ja jätteenkäsittelykeskuksissa, jotka palvelevat ympäri vuoden. Jos kuljetus on ongelma, kotiin tai yritykseen voi tilata maksullisen Repsikka-noutopalvelun.