Linnunpelättikisa huipentui huutokauppaan

Julkaisupäivämäärä: Jul 15, 2013 10:45:10 AM

Mahnalan marjatilojen linnunpelättikisa huipentui launtai-iltana 13.7. Ylirautian tilalla järjestettyyn huutokauppaan ja yleisöäänestyksen tulosten julkistamiseen.

Huutokaupan meklarina toiminut Arvo Änkö paljasti tilaisuuden alkaessa idean äidin. - Aikoinaan mansikkakahvilaa Sasissa pitänyt Pirjo Turvala kertoi nähneensä televisio-ohjelman, jossa ranskalaiset viljelijät olivat järjestäneet vastaavanlaisen linnunpelättikisan julkkisten kanssa. Toimelias emäntä oli pitänyt kekseliäästä ideasta paljon muttei ehtinyt itse hyödyntää sitä ennenkö luopui Mansikkakahvilan toiminnasta pian viisi vuotta sitten. Pirjo Turvala laittoi hyvän kiertämään ja välitti idean naapurikylään, Mahnalan marjatiloille.

Lähiruokatempauksena linnunpelättikisa sai paljon positiivista huomiota. Marjatiloilla liikui ulkopaikkakuntalaisia ja kyläläisiä linnunpelätteihin tutustuen. Huutokauppaan saatiin useita huomattavan suuria ennakkotarjouksia netin kautta. Korkein summa 400 euroa huudettiin Popedan pelätistä paikan päällä, Pate Pepposen sai mukaansa Saara Sampakoski Mahnalasta.

Jyrki Sukulan Kokki pelätistä käytiin tiukkaa kilpahuutoa 5 euron korotuksella. Sen saivat lopulta omakseen Mervi ja Kari Karhula jotka kertoivat vievänsä Kokin Mikkeliin Huolimajärvelle Kaunissaareen mustikoita vahtimaan. - Luultiin, että silminä pullottaa täydet viinipullot, naureskeli Mervi Karhula Kokkia lähemmin tutkiessaan. - Vähän harottavat eri suuntiin, jatkoi puoliso Kari Karhula vitsailua Kokin silmistä ja pohti kuinka saavat linnunpelätin mahtumaan Volvon kyytiin.

Mikko "Peltsi" Peltolan Pyöräilijään ensisilmäyksellä tykästynyt emäntä Tuija Mäkikauppila huusi linnunpelätin takaisin Mäkikauppilan mansikkamaalle. Yrjölän marjatilan isäntä Tommi Yrjölä ei myöskään hennonnut luopua Ti-ti Nalle ja kuumailmapallo -pelätistä vaan huusi sen takaisin omalle paikalleen vadelmapensaiden edustalle kansallismaisemaan.

Matti Pitko kaappasi huutokaupan jälkeen varustelemansa pelätin, jalkapalloilija Reino Pullan kainaloonsa ja poseerasi ympärillä hääriville valokuvaajille. Netin kautta jätetty tarjous vei voiton paikan päällä tehdyistä tarjouksista. Reino Pullasta maksettiin 313 euroa.

Kaikille kahdeksalle linnunpelätille löytyi huutaja. Huutokaupassa myytiin lisäksi Jarkko, Mikko ja Tuomo Ruudun signeeraama jääkiekkomaila 250 eurolla. Linnunpelättikisan huutokaupan tuotti yhteensä 1538 euroa ja summa luovutettiin kokonaisuudessaan vanhempainyhdistys Mahlalle.

Mahnalan Ympäristökoulussa tarjotaan lähi- ja luomuraaka-aineista valmistettu koululounas läpi vuoden. Mahla ry tukee kouluruokailua yhdistyksen keräämillä varoilla jota kertyy pääosin vapaaehtoisilla jäsenmaksuilla. Olennainen osa kestävässä arjessa on ruokalautasen tarkastelu: mitä se sisältää ja mistä raaka-aineet ovat peräisin? Linnunpelättikisan myötä saatiin myös näkyvyyttä lähimaatilayhteistyölle joka on tärkeä toiminnan muoto, kasvatuksen ja oppimisen kenttä. Maaseutulähtöisyys ja yhteistyön tekeminen lähialueen maaseutuyrittäjien kanssa on yksi ympäristökasvatustoiminnan peruspilareista.

Yleisöääniä linnunpelättikisaan tuli 626 joista lähemmäs neljäsataa jätettiin lappuääninä suoraan marjatiloilla. Varsinainen ääniharava oli ennakkosuosikiksi noussut Popedan luomus Pate Peppone saaden 205 ääntä. Kolmen kärjessä toiseksi pääsi Ruutujen Pandakarhu 102 äänellä ja kolmannelle sijalle kipusi Peltsin Pyöräilijä 101 äänellä.

Kaikkien netissä ja marjatiloilla äänestäneiden kesken arvottiin marjatilojen herkkukori ja sen voitti Miia Eeli Längelmäeltä.