Miharin uimarantaa koskeva valtuustoaloite tulossa käsittelyyn

Julkaisupäivämäärä: Apr 02, 2021 12:29:42 PM

Tekninen lautakunta, kokous 6.4.2021

§ 25 Valtuustoaloite 2/2021; Miharin uimaranta kunnan hoitoon

HMKDno-2021-103

Kuvaus

Valtuutetut Krista Silmu ja Anna-Kaisa Immonen ovat jättäneet seuraavan valtuustoaloitteen valtuuston kokouksessa 22.2.2021.

"Miharin uimaranta kunnan hoitoon -aloite

Lämmin kesäpäivä tuo mieleen uimisen. Pakataan uimakamppeet ja vesipullot. Ehkä vähän evästä. Ehkä tänään mennään uimaan Mihariin. Sinne on kaunis ajomatka ja ranta sopivan matala lapsille. Samalla voisi käydä marjatilalla jätskillä tai pitäisikö ottaa puita mukaan nuotiota varten? Siitähän tulee oikea retki, kuulostaa hyvältä. Suunnilleen näin ajattelee kesäisin moni Nokialla, Metsäkylässä, Pinsiössä ja Hämeenkyrön kirkonkylässä. Paikan päälle Mihariin saapuessaan he löytävät hyvän matalan rannan ja kauniita maisemia ihan niin kuin pitikin, mutta siitä huolimatta päällimmäinen kokemus on pettymys. Rannan pukukopin pohjan ja ympäristön olivat vallanneet pitkät heinät ja rikkaruohot. Paikalle tuotu muovihuusi oli käyttökelvoton jatkuvan likaisuutensa vuoksi ja linnut kiskoivat grillikatoksen roskiksesta roskia ympäristöön. Viikonlopun jäljiltä rannalta löytyi pullon korkkeja ja lasin siruja.

Kymmenisen vuotta sitten kunta lopetti uimarantojen hoidon ja tehtävä jäi kyläyhdistyksille. Itsellään kunta säilytti vain Järvenkylän uimarannan. Mahnalassa perustettiin Miharin Rantakioskin osuuskunta pitämään huolta kunnan omistamasta rannasta. Paikka pysyi siistinä talkootyöllä ja nuorille löytyi työtä kesäkioskista. Osuuskunta järjesti rannalla tapahtumia joihin tuli hyvin väkeä kauempaakin. Kymmenen vuoden jälkeen voimia tähän työhön ei enää löytynyt; tehtävä on vapaaehtoisille liian suuri suurista kävijämääristä johtuen. Vapaaehtoiset käyttivät rannan hoitoon oman aikansa lisäksi myös omia rahojaan. Vapaaehtoisten vuosien aikana tekemä mittava työ osoittaa, että rannan kunnossa pitäminen on alueen asukkaille tärkeää. Viimeisen vuoden aikana osuuskunnan lopetettua toimintansa ranta ei ole ollut kenenkään hoidossa. Kunnan viheralueiden hoidon puolesta rannalta on tyhjennetty roskia muutaman kerran, muuta ei ole tehty eikä suunnitelmaa rannan hoitamiseksi ole.

Miharin ranta on kovassa käytössä. Se on lähin uimaranta Hämeenkyrön itäisellä alueella ja sinne on keskustasta saman verran matkaa kuin Järvenkylän uimarantaan. Rannalla käyvät myös monet lähikunnista. Osansa tuovat marjatiloilla käyvät turistit, pyöräilijät ja kesäautoilijat. Miharin ranta toimii eräänlaisena käyntikorttina tai itäisenä porttina Hämeenkyröön tuhansille ihmisille kesän aikana. Marjatiloilla voi kauniina päivänä käydä satoja ihmisiä. Suurin osa heistä ajaa Miharin ohi ja moni pysähtyy hetkeksi rannalle ottamaan valokuvia tai uimaan. Ranta jää mieleen ja sinne saatetaan lähteä uudestaan kauempaakin. Miharin rannan ylläpitäminen vaatii suuren käyttäjämäärän vuoksi huomattavia ponnistuksia vapaaehtoisilta eikä ole verrattavissa muiden kylien omiin uimarantoihin, joilla ulkopuolisia käy huomattavasti vähemmän.

Paikallisille ranta on tärkeä koska lähistöllä ei ole muita rantoja eikä vesistön lähelle ole pääsyä muusta julkisesta paikasta. Uimista harrastaa suuri osa suomalaisista ja moni käy rannalla päivittäin. Uiminen on tärkeä kansalaistaito, joka lisää terveyttä ja hyvinvointia. Uiminen on monille saavutettava harrastus jos ranta on lähellä, koska se on ilmaista ja sopii monen kuntoisille ja ikäisille.

Miharin ranta sopisi hyvin vireillä olevaan Sasi-Mahnala yleiskaavaan lähivirkistysalueeksi. Läheisen asuntoalueen markkinoinnissa on mainittu lapsiystävällinen ranta, joka vielä markkinoinnin alussa oli osuuskunnan hoidossa ja hyvässä kunnossa. Nyt kun taloja on noussut, tilanne on muuttunut huonoon suuntaan. Rantaa käyttävät myös läheisen koulun oppilaat loppukesästä uimaopetukseen ja ympäristöopin opintoihin. Lisäksi rannalla sijaitsevat veneenlaskupaikka sekä venepaikkoja.

Kunnan on tehtävä suunnitelma Miharin rannan siistinä pitämiseksi ja hoitamiseksi sekä nimetä vastuutaho rannan kunnossa pitämiseksi. Rannalta tulee löytyä riittävän usein tyhjennettävät roskikset, käyttökuntoinen huussi sekä siisti pukusuoja. Rannalle tarvitaan muutaman vuoden välein kuorma uutta hiekkaa. Rannan ei tarvitse olla ns. EU-tasoinen ranta kuten Järvenkylässä vaan siisteys riittää luonnonläheiseen ja matalaan Mihariin. Huussi olisi Miharissa hyvä olla veden puhtauden turvaamiseksi koska ranta-alue on melko pieni ja ranta on lapsiperheiden suosiossa. Kunta voisi pitää aluetta rantavirkistysalueena jollaisena se osuuskunnankin aikana toimi. Rantavirkistysalue tarkoittaa rannan siistinä pitämistä ja hoitoa, mutta ei varsinaista uimarannan ylläpitoa. Tällainen ratkaisu olisi kunnalle edullinen toteuttaa ja toisi myös markkinointi-arvoa.

Jo parin tuhannen euron satsauksella vuosittain saataisin aikaan paljon hyvää; Virkistystä lähialueiden asukkaille, terveyshyötyä uimisen ja pyöräilyn muodossa, myönteistä mainosta turisteille ja houkutusta tontin ostajille. Lisäksi rannan kunnossapito auttaa ympäristötavoitteiden saavuttamista, koska Itäiseltä alueelta uimaan ei tarvitse ajaa 40 kilometriä päästäkseen Järvenkylän rantaan.

Lisätietoa Miharin rannasta: Veera Ritola: Miharin Rantakioskin merkitys kyläyhteisölle . 2012. AMK-opinnäytetyö.Theseus.fi "

Päätösehdotus

Ritva Asula-Myllynen, elinympäristöjohtaja, ritva.asula-myllynen@hameenkyro.fi

Tekninen lautakunta toteaa, että taloudellisesta tilanteesta johtuen kunnalla ei ole tässä vaiheessa resursseja tämän hankkeen toteuttamiseen. Lisäksi tekninen lautakunta toteaa, että vaikka tässä vaiheessa hanketta ei pystytä toteuttamaan, se voidaan lisätä tuleville vuosille suunniteltaviin hankkeisiin. Tilanne tarkastetaan vuosittain osana talousarvion suunnittelua.

Kunnanhallitus